بازنمایی هویت زن در آثار داستان نویسانِ زنِ دهۀ هشتاد
نویسندگان
چکیده
شکل گیری هویت زنان ایران متأثر از تصورات و انتظارات اجتماعیای است که از طریق خانواده، منابع آموزشی، رسانه ها و درمجموع سیاستگذاری های کلان اجتماعی و فرهنگی به افراد انتقال می یابد. در دوران معاصر، ادبیات و بهویژه رمان نیز ازجمله عرصه های اندیشه بوده است که زنان در آن سهم انکارناپذیری داشته اند. این پژوهش با مطالعۀ هفت رمان دهۀ هشتاد از نویسندگان زن ایران، با سه رویکرد متفاوت به مقولۀ هویت پرداخته است. بر این اساس، رمانها در بازنمایی هویت زن به سه دسته تقسیم می شوند: رمانهایی که بهطور مشخص در زمینۀ هویت یابی زنان نوشته شده اند؛ رمانهایی که زنانی هویت یافته را نشان می دهند، اما هویت یابی موضوع محوری آنها نیست؛ و رمان هایی که نه به تأمل و خوداندیشی زنان پرداخته اند و نه زنان در آنها به فردیت دست یافته اند. در رمانهای گروه اول و دوم، هویت زنان دغدغۀ اصلی نویسنده است که در یکی برای دستیابی به آن تلاش میشود و در دیگری امری تثبیتشده است، اما در داستانهای عامه پسند، زنان داستانها فردیت و استقلال هویتی چندانی ندارند.
منابع مشابه
عناصر فرهنگ و کنشهای عامیانه در داستان نویسان زن معاصر
یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آنجا که انسان و زندگی و اندیشۀ او جزء لاینفک داستان است، پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ، مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویشهای محلی، اشعار و ترانهها، ضربالمثلها و بازیهاست. نویسندگان زن معاصر نویسندگانی هستند که به فرهنگ مرد...
متن کاملبررسی زبان عامیانه و جایگاه تمثیل در آثار داستان نویسان زن معاصر با تکیه بر مجموعه داستان حنای سوخته
نثر فارسی در سیر تاریخی خویش از عوامل بسیاری تأثیر پذیرفت که از جملهی آنها عناصر زبان عامیانه است، البته تأثیر این عناصر در همهی ادوار ادب فارسی به یک اندازه نیست. زبان عامیانه به گونهای زبان زیر معیار دربردارندهی عناصر گوناگونی است که به مقدار قابل توجهی در آثار داستان نویسان نمود یافته است. شهلا پروین روح از جمله نویسندگان نوگرای معاصر است که به مقدار قابل توجهی، از عناصر زبان عامیانه در...
متن کاملبازنمایی زن ایرانی در آثار سفرنامه نویسان غربی
سفرنامه ها به عنوان متون فرهنگی برجسته در حوزه ارتباطات میان فرهنگی در این پژوهش به مثابه رسانه ای در نظر گرفته شده اند که در زمان خود تصویری از جامعه ما و بویژه زنان ایرانی را پیش چشم بیگانگان گذاشتند که ریشه و منبع نگرش غربیان درباره ما محسوب می شود. بخشی از این تصویر بیانگر زندگی زنان ایرانی است که از ابعاد مختلف توجه سیاحان را به خود معطوف ساخته است. این اشخاص به عنوان واسطه های فرهنگی، در ...
15 صفحه اولجنسیت در آثار رمان نویسان زن ایرانی
جنسیت در ایران همواره توسط گفتمان های مردان تعریف شده است. تولید نظام های معنایی در طی سده ها در انحصار مردان بوده است. نویسندگان آثار ادبی در ایران همواره مردان بوده اند و جز استثناهایی معدود، صدای زنان شنیده نشده است. اما در سالهای اخیر با رشد حیرت آور زنان نویسنده در ایران مواجه بوده ایم. آثار زنان نویسنده مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و به بحث های متعددی در حوزه فرهنگی ایران منجر شده است....
متن کاملتحلیل بازنمود رویکرد سنّتگرا در آثار نقاشیخط دهۀ هشتاد ایران
نقاشیخط ایران در دهۀ هشتاد تحتتأثیر رویکرد سنّتگراست. منظور از رویکرد سنّتگرا جریاناتی است که گرایش غالب آنها بازگشت به سنّت برای احیای هویت است. نگارنده در این مقاله به بررسی چگونگی اثرگذاری این رویکرد بر آثار نقاشیخط این دهه میپردازد. بنابراین، با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکردی اجتماعی، به این سؤال میپردازد که رویکرد سنّتگرا از طریق چه مؤلفههایی در نقاشیخط دهۀ هشتاد ایران بازنمود یافته است....
متن کاملبازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران (با تأکید بر نگاه جنسی به زن)
هدف مقال? حاضر شناخت نگاه زنان نقاش معاصر ایران به زن و نحو? بازنمایی زن در آثار آنها میباشد. بازنمایی یکسوی? تصویر زن در هنرها به علت تک جنسیتی بودن هنرمندان که قدمتی به درازای تاریخ دارد و خالی بودن عرص? هنر از حضور زنان، از یک طرف و افزایش حضور زنان در عرص? هنرها به خصوص نقاشی، از طرف دیگر، میدانی برای محقق میگشاید تا بتواند از این طریق نوع نگاه زنان هنرمند را، که امروزه تعدادشان حداق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادب پژوهیناشر: دانشگاه گیلان
ISSN 1735-8027
دوره 9
شماره 31 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023